new concepts

Στην ενότητα new concepts αναδεικνύονται νέες μορφές διαχείρισης κοινωνικών θεμάτων και νέα μοντέλα ηθικής επιχειρηματικότητας: ηθικές τράπεζες, εγχειρήματα βιώσιμης ανάπτυξης, ηθικές διατροφικές συνήθειες, παραδοσιακές καλλιέργειες, ανταλλακτική οικονομία και πολλά άλλα. Παρουσιάζονται τάσεις που δύνανται να υποκαταστήσουν τον συμβατικό τρόπο κοινωνικής οργάνωσης και διαβίωσης και οι οποίες σταδιακά κερδίζουν έδαφος μεταβάλλοντας τον τρόπο που ζούμε και διαχειριζόμαστε την καθημερινότητά μας. Όλες αυτές οι προσπάθειες συνιστούν το επίκεντρο και τη βασική κατεύθυνση του metamatic:taf. Βρίσκονται δηλαδή πολύ κοντά στα ενδιαφέροντα και τις αξίες μας (όπως διατυπώνονται και στο προφίλ μας).

  • Children & Nature Network

    Το Children & Nature Network είναι ένα κίνημα που επιχειρεί να φέρει τα παιδιά σε επαφή με τη φύση ώστε να μάθουν από μικρά τις αξίες της οικολογίας και να μεγαλώσουν σεβόμενα το περιβάλλον. Μέσω του δικτυακού τόπου προσφέρει σε γονείς, δημοσίους λειτουργούς και εκπαιδευτικούς νέα και έρευνες στο αντικείμενο καθώς και πρακτικές συμβουλές που θα τους βοηθήσουν στη γαλούχηση των παιδιών. Συγχρόνως αποτελεί μια κοινή πλατφόρμα για οργανισμούς, ιδρύματα κι επιχειρήσεις να προβάλουν πληροφοριακό υλικό που έχουν στο θέμα.

    Στο site αρχικά μπορούμε να βρούμε ένα αναλυτικό directory με οργανισμούς που ασχολούνται με την εκπαίδευση παιδιών. Υπάρχει μια ξεχωριστή ενότητα με έρευνες και μελέτες για το αντικείμενο όπως και οδηγούς για εκπαίδευση και παρουσιάσεις. Στην ενότητα με τις δραστηριότητες μπορούμε να δούμε το έργο που παράγει το κίνημα μέσω διαφορετικών πρωτοβουλιών με τους σκοπούς κάθε μιας. Παράλληλα με το υπάρχον site λειτουργεί σε beta μορφή ένα δεύτερο στο οποίο γίνεται προσπάθεια ενσωμάτωσης στοιχείων κοινωνικής δικτύωσης με πολύ πλούσια δραστηριότητα.

    URL: http://www.childrenandnature.org/

  • Volunteer Match

    Το Volunteer Match είναι ένας μη-κερδοσκοπικός οργανισμός που έχει ως στόχο να διευκολύνει την αναζήτηση εθελοντικών προγραμμάτων και την ενδυνάμωση τοπικών κοινωνιών. Από το 1998 που ξεκίνησε τη λειτουργία του περισσότερες από 83.000 επιχειρήσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα έχουν δημοσιεύσει στο site αγγελίες για αναζήτηση εθελοντών.

    Η αναζήτηση αγγελιών γίνεται με πολλαπλά κριτήρια, όπως πόλη, ηλικιακό γκρουπ στο οποίο απευθύνονται, απόσταση και τέλος αντικείμενο όπου βρίσκουμε κατηγοριοποιήσεις όπως Τέχνη και Πολιτισμός, Ζώα, Ηλικιωμένοι, Αθλητισμός, Βετεράνοι πολέμου κ.α. Επιπλέον ο ενδιαφερόμενος μπορεί να δει όλους τους οργανισμούς που έχουν δημοσιεύσει αγγελίες σε μια συγκεκριμένη πόλη, να διαβάσει ένα αναλυτικό προφίλ για κάθε έναν αλλά και να κάνει μια χρηματική δωρεά αν ενδιαφέρεται. Ενδεικτικό της απήχησης που έχει το κίνημα του εθελοντισμού στις ΗΠΑ, το site έχει μέχρι στιγμής δημοσιεύσει περισσότερες από πέντε εκατομμύρια αγγελίες.

    URL: http://www.volunteermatch.org/

  • Epicurious

    Σύμφωνα με μια διαδεδομένη άποψη οι καλύτερες συζητήσεις γίνονται πάντα γύρω από ένα τραπέζι με συνοδεία φαγητού και οίνου. Αυτό φαίνεται πίστευαν και οι δημιουργοί του Epicurious δίνοντάς του ένα όνομα το οποίο είναι συνδυασμός των λέξεων “epicure” που είναι αυτός που του αρέσει το καλό φαγητό και το κρασί (από το όνομα του αρχαίου Έλληνα φιλοσόφου) και της λέξης “curious”. Το site είναι η επιτομή των sites μαγειρικής, παρέχοντας έναν εντυπωσιακό αριθμό από συνταγές, για την ακρίβεια περισσότερες από εκατό χιλιάδες, με έμφαση στην υγιεινή διατροφή.

    Η δομή του site χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες, συνταγές, άρθρα και οδηγοί, κοινότητα και βίντεο. Σε κάθε ενότητα υπάρχουν δεκάδες κατηγορίες όπου για παράδειγμα στις συνταγές η ταξινόμηση είναι ανά περίσταση. Υπάρχει μια πάρα πολύ ενεργή κοινότητα η οποία συμμετέχει με δικές της συνταγές, με κείμενα υπό τη μορφή blog, αλλά και με ανταλλαγή απόψεων μέσα από τα εξειδικευμένα forum. Ενδεικτικό της επιτυχίας του site είναι πως έχει περισσότερά από τριάμιση εκατομμύρια επισκέπτες μηνιαίως και το 2011 έλαβε δύο βραβεία webby τα οποία θεωρούνται τα όσκαρ του Διαδικτύου.

    URL: http://www.epicurious.com/

  • 50 ways to help

    Το “50 ways to help” είναι από τα sites που δύσκολα θα βρεθεί κάποιος να μην του αρέσει. Είναι μικρό, ουσιαστικά είναι μόλις μια σελίδα, προσφέρει πρωτότυπες και χρηστικές πληροφορίες και το design είναι όσο απλό χρειάζεται ώστε να εξυπηρετείται η ανάγνωση και την ίδια στιγμή να μην είναι εντελώς αδιάφορο. Το αντικείμενο του είναι η παροχή απλών συμβουλών για το πώς μπορούμε να υιοθετήσουμε έναν οικολογικό τρόπο ζωής μέσα από τις καθημερινές μας δραστηριότητες.

    Οι συμβουλές είναι μικρές και πρακτικές όπως να αλλάξουμε τις λάμπες πυρακτώσεως με λάμπες εξοικονόμησης ενέργειας, να τυπώνουμε και στις δύο όψεις του χαρτιού, να ανακυκλώνουμε τις παλιές ηλεκτρικές συσκευές, να χρησιμοποιούμε σπίρτα αντί για αναπτήρες, να αποφεύγουμε τη χρήση πλαστικών τσαντών κ.α. To site ανήκει σε μια μικρή εταιρία που και πουλά t-shirts με στάμπες και η οποία εφαρμόζει μια πολιτική όπου μέρος των πωλήσεων πηγαίνουν σε κοινωφελείς σκοπούς.

    URL: http://www.50waystohelp.com/

  • Greenhorns

    Οφείλουμε να ομολογήσουμε πως έχουμε μια συμπάθεια σε sites με όμορφο εικαστικό, ειδικά όταν αυτό έχει μια καρτουνίστικη οπτική. Το site είναι ένα δίκτυο μικρών παραγωγών οι οποίοι είναι νέοι άνθρωποι που εγκαταλείπουν τις δουλειές τους κι αποφασίζουν να ασχοληθούν με την καλλιέργεια της γης. Αν και το δίκτυο αφορά αμερικανούς αγρότες, το αντικείμενο είναι τέτοιο που πρακτικά απευθύνεται στον οποιονδήποτε. Σκοπός του οργανισμού είναι η παροχή πληροφόρησης και κάθε είδους βοήθειας προς τους νέους αγρότες κάτι που πραγματώνεται τόσο μέσω του site όσο κι από σεμινάρια που διοργανώνονται.

    Στο site εκτός από πληροφορίες για τους σκοπούς και τις δραστηριότητες του οργανισμού μπορούμε να βρούμε εξαιρετικούς οδηγούς για διάφορες πτυχές της καλλιέργειας. Επιπλέον, ο οργανισμός λειτουργεί κι ένα δεύτερο site το οποίο έχει τη μορφή wiki και φιλοξενεί εκατοντάδες άρθρα με συμβουλές για το πώς να φτιάξετε από ένα θερμοκήπιο, μέχρι χειροκίνητη μηχανή οργώματος, όλα με αναλυτικές οδηγίες για τα εξαρτήματα που θα χρειαστούν μαζί με βίντεο που δείχνουν τις διάφορες φάσεις κατασκευής.

    URL: http://www.thegreenhorns.net/

  • WTFO

    Το δίκαιο εμπόριο είναι ένα κοινωνικό κίνημα που προσπαθεί να βοηθήσει παραγωγούς σε αναπτυσσόμενες χώρες να έχουν καλύτερες εμπορικές συμφωνίες και παράλληλα προωθεί τη βιωσιμότητα. Το κίνημα υποστηρίζει την καταβολή υψηλότερων τιμών στους εξαγωγείς και υψηλότερα κοινωνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα. Επικεντρώνεται σε προϊόντα όπως καφές, κακάο, ζάχαρη, τσάι, μπανάνες, μέλι, βαμβάκι, κρασί, φρούτα, σοκολάτα, λουλούδια καθώς και είδη χειροτεχνίας. Το δίκαιο εμπόριο αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα της αποκαλούμενης ηθικής επιχειρηματικότητας.

    Το WTFO είναι ένας από τους σημαντικότερους διεθνείς οργανισμούς που ασχολείται με το δίκαιο εμπόριο. Ιδρύθηκε το 1989 και εκπροσωπεί 324 οργανισμούς από 70 χώρες. Μέλη του οργανισμού είναι εξαγωγικές επιχειρήσεις, εταιρίες του λιανικού εμπορίου, εθνικά και τοπικά δίκτυα δίκαιου εμπορίου κ.α. Στο δικτυακό τόπο ο επισκέπτης μπορεί να διαβάσει για τη φιλοσοφία του κινήματος, τις δραστηριότητες του οργανισμού, να ενημερωθεί από την ενότητα των νέων κ.α. Τέλος, μπορεί να αγοράσει προϊόντα μέσω ενός εξειδικευμένου site που λειτουργεί υπό την ομπρέλα του οργανισμού.

    URL: http://www.wfto.com/  

  • Urban Sustainable Living

    To site όπως λέει και το όνομα του ασχολείται με τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αγροτική παραγωγή σε μικρή όμως κλίμακα. Ουσιαστικά μιλάμε για την αγροτική ανάπτυξη στο αστικό πεδίο κάτι που αυτομάτως συνεπάγεται μικρότερους χώρους και άρα πρωτότυπες μεθόδους καλλιέργειας και διαχείρισης των πόρων. Με άλλα λόγια για το πώς μπορεί ο καθένας μας να αποκτήσει το δικό του μποστάνι ώστε να μπορεί να συντηρεί την οικογένεια του.

    Το site προσφέρει μια πληθώρα πληροφοριών διαχωρισμένη σε δύο βασικές κατηγορίες που αφορούν την επιλογή των υλικών για τη δημιουργία του κήπου μας και τις μεθόδους διαχείρισης για την επίτευξη αειφόρου ανάπτυξης. Έτσι στην μεν πρώτη κατηγορία υπάρχουν συμβουλές από το είδος των λιπασμάτων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέχρι το πώς να κατασκευάσουμε παρτέρια ενώ στη δεύτερη κατηγορία τα θέματα είναι πιο εξειδικευμένα όπως αξιοποίηση εναλλακτικών μορφών παραγωγής ενέργειας, ανακύκλωση προϊόντων κλπ. Όπως κάθε site περιεχομένου που σέβεται τον εαυτό του έχει αναπτυχθεί μια σχετικά μικρή αλλά καθόλα ενεργή κοινότητα που ανταλλάσει απόψεις μέσω ενός εξειδικευμένου forum.

    URL: http://www.urbansustainableliving.com/  

  • Riverford

    Η Riverford είναι μια εταιρία που παραδίδει πακέτα με ποικιλία αγροτικών προϊόντων κατ’ οίκον. Ιδρύθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’80 ενώ πλέον παραδίδει περισσότερα από σαράντα χιλιάδες πακέτα την εβδομάδα. Τη δεκαετία του ’70 ήταν η πρώτη φάρμα στο Ηνωμένο Βασίλειο που εγκαινίασε το μοντέλο ανοιχτής λειτουργίας όπου το κοινό μπορεί να επισκεφτεί τις εγκαταστάσεις και να παρακολουθήσει ή και να συμμετάσχει στην συγκομιδή των προϊόντων. Η εταιρία συνεργάζεται με οργανικές φάρμες ώστε όλα τα προϊόντα να είναι βιολογικής καλλιέργειας και να έχουν την μέγιστη δυνατή ποιότητα. Τα προϊόντα διανέμονται μέσω δικτύου της εταιρίας διατηρώντας έτσι μια προσωπική σχέση με τους πελάτες.

    Στο δικτυακό τόπο ο επισκέπτης μπορεί να ενημερωθεί για την πληθώρα των προϊόντων που είναι διαθέσιμα και το συνδυασμό αυτών σε πακέτα που παραδίδονται σε ημερήσια βάση. Εκτός από λαχανικά και φρούτα η μονάδα παραδίδει και κρέατα που παράγονται από ζώα που τρέφονται με βιολογικές τροφές. Επίσης υπάρχει μια ενότητα με συνταγές καθώς και η δυνατότητα να κλείσει κάποιος μια επίσκεψη στη φάρμα όπου μπορεί να δει δια ζώσης τις μεθόδους καλλιέργειας.

    URL: http://www.riverford.co.uk/  

  • Local Harvest

    Το Local Harvest είναι ένα e-marketplace αγροτικών προϊόντων και τροφίμων γενικότερα το οποίο συνεργάζεται με μικρές οικογενειακές φάρμες στις ΗΠΑ. Η πλειονότητα των προϊόντων που διατίθενται μέσω του site είναι οικολογικής καλλιέργειας και δίνεται έμφαση στη συνεργασία με φάρμες που προωθούν την αειφόρο ανάπτυξη. Στις ΗΠΑ, όπως και σε άλλες χώρες, τα αγροτικά προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ χρειάζονται τέσσερις έως εφτά ημέρες από τη συγκομιδή μέχρι να φτάσουν στα ράφια το οποίο σημαίνει δραματική μείωση της ποιότητάς τους. Επίσης από την τιμή πώλησης μόνο το 18% πηγαίνει στον παραγωγό.

    Το site ιδρύθηκε το 1998 και ήδη αριθμεί είκοσι χιλιάδες συνεργαζόμενες φάρμες. Ο επισκέπτης μπορεί να δει έναν αναλυτικό χάρτη ανά περιοχή η ταχυδρομικό κώδικα με τις πλησιέστερες συνεργαζόμενες φάρμες όπου για κάθε μία παρέχονται πληροφορίες καθώς και κριτικές από πελάτες που έχουν αγοράσει προϊόντα. Τα δε προϊόντα προέρχονται από μια τεράστια γκάμα που περιλαμβάνει από φρούτα και λαχανικά μέχρι ροφήματα, σπόρους για καλλιέργεια, γαλακτοκομικά, σαπούνια, γλυκά κ.α. Στο site υπάρχει ένα forum στο οποίο συμμετέχουν κυρίως οι παραγωγοί, καθώς και εκατοντάδες blog με άρθρα από τους παραγωγούς.

    URL: http://www.localharvest.org/  

  • Living Routes

    Το Living Routes είναι ένας οργανισμός που προσφέρει τη δυνατότητα σε μαθητές και φοιτητές να συμμετέχουν εθελοντικά σε αγροτικές εργασίες που γίνονται σε οικολογικά χωριά. Ο σκοπός της πρωτοβουλίας είναι να ευαισθητοποιηθεί η νέα γενιά στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το περιβάλλον από την ανθρώπινη παρέμβαση και την ανεξέλεγκτη εξάπλωση των πόλεων και παράλληλα να εκπαιδευθούν στις αρχές της ηθικής επιχειρηματικότητας. Μέσω των οικολογικών χωριών οι εκπαιδευόμενοι έρχονται σε επαφή με έννοιες όπως η οικολογική γεωργία, η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ο οικολογικός σχεδιασμός κτιρίων, η υγιεινή διατροφή, η συναινετική λήψη αποφάσεων κ.α.

    Ο επισκέπτης του site μπορεί να ενημερωθεί για τα διάφορα διαθέσιμα προγράμματα και σε ποιες εποχές και χώρες λαμβάνουν χώρα με αναλυτικές πληροφορίες για κάθε πρόγραμμα όπως το είδος των δραστηριοτήτων που συμβαίνουν και τους σκοπούς κάθε προγράμματος αλλά και τη διάρκειά τους που φτάνει έως και τις 14 εβδομάδες, να δηλώσει ενδιαφέρον για συμμετοχή σε κάποιο πρόγραμμα, ή να διαβάσει τις εμπειρίες άλλων σπουδαστών που συμμετείχαν σε προγράμματα μέσα από εξειδικευμένα blog

    URL: http://www.livingroutes.org/