Η δική σας εκδήλωση Ετήσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων του T.A.F. / The Art Foundation ( αρχείο pdf)
  • στην πόλη
  • events
05 04 2017 Έως 8/4/2017

Alexandra Pirici ''Parthenon Marbles''

tags: events

υπό εξέλιξη δράση / Ακρόπολη Αθηνών, State of Concept

Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα είναι μια συλλογή από κλασσικά ελληνικά μαρμάρινα γλυπτά και αρχιτεκτονικά κομμάτια που ήταν αρχικά μέρος του ναού του Παρθενώνα και άλλων κτισμάτων της Ακρόπολης των Αθηνών. Ένα σημαντικό μέρος του συνόλου τους βρίσκονται υπό την κατοχή του Βρετανικού Μουσείου και είναι γνωστά ως «τα Ελγίνεια Μάρμαρα».

Το 1801, ο Thomas Bruce, 7ος κόμης του Έλγιν και Βρετανός πρέσβης στην Οθωμανική Αυτοκρατορία που κυβέρνησε την Αθήνα την εποχή εκείνη, απέκτησε μια αμφιλεγόμενη άδεια από τους Οθωμανούς που του επέτρεψε να αφαιρέσει περίπου τα μισά από τα σωζόμενα γλυπτά του Παρθενώνα. Τα μάρμαρα μεταφέρθηκαν διά θαλάσσης στη Βρετανία - ο Έλγιν σκόπευε να χρησιμοποιήσει τα μάρμαρα για να διακοσμήσει την ιδιωτική κατοικία του στη Σκωτία, αλλά μια δαπανηρή μήνυση διαζυγίου τον ανάγκασε να τα πουλήσει για να εξοφλήσει τα χρέη του.

Μετά από μια δημόσια συζήτηση στο Κοινοβούλιο, τα μάρμαρα αγοράστηκαν από τον Έλγιν από τη βρετανική κυβέρνηση το 1816 και πέρασαν στην κατοχή του Βρετανικού Μουσείου, όπου εκτίθενται στην έκθεση Duveen που δημιουργήθηκε ειδικά για αυτόν το σκοπό.

Μετά την ανεξαρτησία της από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, η Ελλάδα άρχισε μεγάλα έργα για την αποκατάσταση των μνημείων της χώρας, και εξέφρασε την αποδοκιμασία της για την απομάκρυνση των Ελγινείων Μαρμάρων από την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα, ζητώντας την επιστροφή των μαρμάρων.

Το 2014, η UNESCO προσφέρθηκε να μεσολαβήσει ανάμεσα στην Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο για την επίλυση της διαμάχης για τα Ελγίνεια Μάρμαρα, αλλά το Βρετανικό Μουσείο αρνήθηκε κάθε συζήτηση για την κοινή χρήση των οικονομικών οφελών που τα μάρμαρα φέρουν στο μουσείο, την πόλη του Λονδίνου, το Ηνωμένο Βασίλειο και τα διασταυρωμένα οικονομικά τους δίκτυα.

Το έργο αφηγείται μια ιστορία η οποία εξελίσσεται γύρω από το αμφιλεγόμενο αίτημα του επαναπατρισμού των μαρμάρων του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα, ως μια μεταφορά και ένα εναρκτήριο σημείο σε μια ευρύτερη συζήτηση που αφορά στο κεφάλαιο, στη συσσώρευση, στην κυκλοφορία, στην αναδιανομή και στο ρόλο του πολιτισμού στη σημερινή οικονομία. Το έργο προτείνει έναν παραστατικό επαναπατρισμό, μια άυλη μορφή του συνόλου των γλυπτών. Η δράση αυτή περιλαμβάνει μια παραστατική έρευνα σχετικά με τις οικονομικές και νομικές επιπτώσεις της κατάστασης των γλυπτών: ένα υποθετικό ταξίδι που απορρέει από το φαντασιακό σενάριο της επιστροφής τους.

Το κείμενο που θα παιχτεί προέρχεται από μια συνεργασία με την επιμελήτρια και συγγραφέα Victoria Ivanova, η οποία εξετάζει το έργο σε σχέση με την οικονομική έννοια του «παράγωγου» ως εργαλείο για τον εντοπισμό συγκεκριμένων αλλά επισκιασμένων κοινωνικο-οικονομικών πλεονεκτημάτων που φέρει η κατοχή χειροποίητων αντικειμένων καθώς και ως ένα μέσο για την ανακατανομή της αξίας μέσω της αποϋλοποίησης / ανα-υλοποίησης και της εκ νέου κυκλοφορίας. Ως μέρος αυτής της διαδικασίας, η συνεργασία εισέρχεται στο δυναμικό της τέχνης για την «κοινωνικοποίηση της χρηματοδότησης» με το να διεισδύει σε οικονομικές λογικές για έναν πιο δίκαιο και βιώσιμο τομέα «διακρατικού πολιτισμού».

Τα διάσημο αυτό σύνολο γλυπτών λειτουργεί ως μια ακριβής περίπτωση που κατευθύνει τη συζήτηση γύρω από το ρόλο της τέχνης και του πολιτισμού υπό ένα νέο καθεστώς προβολής, branding πόλης/έθνους, οικονομικής ανάπτυξης και βιωσιμότητας, αλλά και συσσώρευσης κεφαλαίου και συμβολικής εξουσίας. Ταυτόχρονα και χάρη στη δική του «άυλη» συνέπεια, το έργο προτείνει και παράγει ένα διαφορετικό μοντέλο για πιο ευέλικτες και ανοιχτές ιδέες επιμέλειας εκθέσεων και μορφές παρουσίασης, για την καλλιτεχνική κληρονομιά και την αίσθηση του ανήκειν.

Ίσως οι παραστατικές πρακτικές ή τα πιο ευέλικτα και υγρά αντικείμενα μπορούν να θίξουν με καταφατική τρόπο τα ζητήματα που σχετίζονται με την δομική ανισότητα και την κίνηση του "στερεού κεφαλαίου", ενθαρρύνοντας κάποιον να φανταστεί μια καλύτερη ανακατανομή των υπαρχόντων πόρων. Εδώ, τα Μάρμαρα του Παρθενώνα θα επιστραφεί στο ελληνικό έδαφος μέσω της μνήμης και ενσωμάτωσης, όχι απαραίτητα «αντί για» τα υλικά μαρμάρινα γλυπτά αλλά ως μια υπενθύμιση, μια μετωνυμία, μια συγκεκριμενοποίηση της παρουσίας τους, ως μια χειρονομία της διεκδίκησης τους παρά την άρνηση του Βρετανικό Μουσείου να επιστρέψει τα πρωτότυπα.

Η Alexandra Pirici γεννήθηκε το 1982 στο Βουκουρέστι, Ρουμανία. Ζει και εργάζεται στο Βουκουρέστι και το Βερολίνο.

Περφόρμερς του "Parthenon Marbles" στην Αθήνα: Αλεξάνδρα Τάτση, Μπηλιώ Μαρνέλη, Χριστιάνα Κοσιάρη, Νικόλας Βαμβουκλής, Σοφία Μαρία Κικιλίντζια.

Το έργο "Parthenon Marbles" είναι μια συμπαραγωγή του Future Climates (Antonia Alampi και Ηλιάνα Φωκιανάκη) και του Kadist (Παρίσι/ Σαν Φρανσίσκο).

Alexandra Pirici, “Parthenon Marbles”, 2017

υπό εξέλιξη δράση

5 Απριλίου

11πμ: Ακρόπολη Αθηνών

1μμ – 3μμ: State of Concept

7 και 8 Απριλίου

2μμ – 6μμ: State of Concept

Περισσότερες πληροφορίες: FB event

tags: events