Η Μούσα των ξεναγήσεων

bloggerT.A.F. 27.4.2016
τεχνολογία-επιστήμη

Η Clio Muse είναι μία εφαρμογή ξενάγησης για εκθέσεις εσωτερικού χώρου ή περιπάτους στην πόλη

Η κοινή γνώμη κατηγορεί τους Ελληνες ότι δεν ενδιαφέρονται για την πολιτιστική κληρονομιά τους. Ταυτόχρονα, γίνεται σύγκριση με αλλοδαπούς επισκέπτες: αυτοί γυρίζουν με τα βιβλία στο χέρι, διαβάζουν για τα αρχαία μας, ενώ εμείς δεν τα εκτιμούμε ή δεν τα επισκεπτόμαστε ποτέ. Το παράδοξο, ωστόσο, παρατηρείται με κάθε ευκαιρία οργανωμένης ξενάγησης για το κοινό! Οι «αδιάφοροι» Ελληνες σχηματίζουν ουρές υπομονετικά κάτω από τον ήλιο για να ξεναγηθούν μέσα από δράσεις του ΟΠΑΝΔΑ ή από οργανώσεις όπως οι atenistas, με πιο πρόσφατο ίσως το παράδειγμα του Open House Athens πριν από λίγες ημέρες.

Αυτή την αντίθεση εντόπισαν τρεις νέοι: η Δάφνη Τσεβρένη, 25 χρονών, απόφοιτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Ανδρέας Φατούρος, 27 χρονών, συντηρητής έργων τέχνης και ο Γιάννης Νικολόπουλος, 29 χρονών, ηλεκτρολόγος μηχανικός. Γνωρίστηκαν το 2012 σε σεμινάριο νεανικής επιχειρηματικότητας και προσέγγισαν με ερωτηματολόγια το κοινό. Οι ίδιοι οι επισκέπτες ομολόγησαν ότι νιώθουν μειονεκτικά επειδή αγνοούν ιστορικά γεγονότα ή ημερομηνίες, με αποτέλεσμα να ντρέπονται ή να φοβούνται να επισκεφτούν ένα μουσείο ή μία έκθεση. Ταυτόχρονα, οι επισκέπτες εκφράζουν και παράπονα για τις πολύ σύντομες λεζάντες που δεν εξηγούν τίποτα ή για τα μακροσκελή τοιχοκολλημένα κείμενα που μιλούν με τεχνικούς όρους.

Η Δάφνη, ο Ανδρέας και ο Γιάννης θέλησαν να ανατρέψουν αυτή την κατάσταση μέσα από την Clio Muse. Η Clio Muse είναι μία εφαρμογή ξενάγησης για εκθέσεις εσωτερικού χώρου ή περιπάτους στην πόλη. Μοιράζεται πολιτιστικές ιστορίες σύμφωνα με μία τεκμηριωμένη, διεθνώς βραβευμένη μεθοδολογία. Κάθε σημείο της ξενάγησης παρουσιάζεται μέσα από πέντε έως δέκα πολύ σύντομες ιστορίες. Αλλες χιουμοριστικές, άλλες ιστορικού περιεχομένου, όλες όμως διάρκειας περίπου 20 δευτερολέπτων. Οι ιστορίες γράφονται από τη συγγραφική ομάδα της Clio Muse, σε συννενόηση με τον πολιτιστικό φορέα της έκθεσης ή το ταξιδιωτικό γραφείο και συνήθως είναι υλικό που δεν έχει δημοσιευτεί ξανά σε ψηφιακό μέσο. Πώς λειτουργεί; Ο χρήστης ανοίγει την εφαρμογή, επιλέγει μία από τις ξεναγήσεις και οδηγείται στον χάρτη της διαδρομής. Αφού επιλέξει ένα σημείο, βλέπει τις ιστορίες για αυτό και επιλέγει ποιές ιστορίες θα διαβάσει ή θα ακούσει. Ετσι, με κριτήριο τον τίτλο της ιστορίας και την αναγραφόμενη χρονική της διάρκεια, ο χρήστης επιλέγει σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά του, τις γνώσεις του, αλλά και τον διαθέσιμο χρόνο του.

Στην εφαρμογή θα βρει κανείς παραδοσιακές ξεναγήσεις, όπως ο Παρθενώνας ανά τα χρόνια, ο Εθνικός Κήπος για μικρούς και μεγάλους, το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, το Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας, αλλά και πιο εναλλακτικούς περιπάτους στην πόλη, όπως η Αθήνα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, τα τοπόσημα των Εξαρχείων, η προσφυγική γειτονιά του Δουργουτίου στον Νέο Κόσμο και η ολλανδική πρεσβεία. Η εφαρμογή, επίσης, χρησιμοποιείται και σε εκδηλώσεις-εκθέσεις όπως η Μπιενάλε της Αθήνας και η Art-Athina. Τους επόμενους μήνες αναμένονται και ξεναγήσεις για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και τα πιο δημοφιλή νησιά όπως Σαντορίνη, Πάρος, Μύκονος και Κρήτη.

Πολλές φορές φτάνουμε στο σημείο να λέμε: «Το μουσείο για το μουσείο. Η τέχνη για την τέχνη. Η τεχνολογία για την τεχνολογία». Αντιθέτως, θα έπρεπε όλοι να σκεφτόμαστε: «Η τεχνολογία για το μουσείο και την τέχνη, και τα δύο μαζί για τον άνθρωπο». Η Clio Muse θέλει να καλύψει το χάσμα. Να αποδείξει ότι η τεχνολογία μπορεί να είναι οικονομικά εφικτή λύση ακόμη και για τον πιο μικρό λαογραφικό σύλλογο ενός χωριού που θέλει να μοιραστεί με την παγκόσμια κοινότητα τους θησαυρούς του. Και ταυτόχρονα, πρέπει να είναι όσο πιο φιλική στη χρήση και το περιεχόμενό της για τον άνθρωπο.

Η ομάδα, ωστόσο, έχει να αντιμετωπίσει το ήδη αρνητικό κλίμα που περιγράφουν οι επισκέπτες. Για να το κάνει αυτό, δομεί κάθε ξενάγηση με τρόπο σπονδυλωτό, ώστε ο επισκέπτης να ξεκινήσει με μία σύντομη «εύκολη» ιστορία για κάποιο έκθεμα και να εμβαθύνει εφόσον τον ενδιαφέρει. Ταυτόχρονα, παρουσιάζει τα γκραφίτι των Εξαρχείων, δίπλα σε σημαντικές ελαιογραφίες και προτομές από μουσεία. Παιδικές ιστορίες και μαθητικές ζωγραφιές δίπλα στις προσφυγικές πολυκατοικίες του Δουργουτίου. Ιστορίες για τον Οθωνα, την Αμαλία και τον Φειδία ή τον Περικλή, δίπλα σε εκθέματα μοντέρνας τέχνης της Art-Athina και workshops της Μπιενάλε. Με αυτό τον τρόπο προσεγγίζει ξανά το κοινό που δε θα ασχολούνταν λόγω προηγούμενης κακής εμπειρίας του σε χώρους πολιτισμού και δημιουργεί μια κοινότητα πολύπλευρη και δυναμική. Το στοίχημα που βάζει η Clio Muse είναι ο κάθε χρήστης της εφαρμογής να βρει ιστορίες που θα τον παρακινήσουν να επισκεφτεί τελικά τη φυσική έκθεση.

Εως τώρα έχουν φιλοξενηθεί στην Clio Muse συνολικά 25 ξεναγήσεις σε Ελλάδα, Αυστρία και ΗΠΑ. Οι χρήστες στέλνουν ενθαρρυντικά μηνύματα, δηλώνουν ότι με την Clio Muse καταλαβαίνουν τι βλέπουν στις ξεναγήσεις, γελούν, σκέφτονται και βιώνουν τα εκθέματα μέσα από τις ιστορίες της! Χαρακτηριστικό παράδειγμα ένα email που έστειλε μέσω του εγγονού της μία ηλικιωμένη κυρία στο οποίο αναφέρει ότι έφτιαξε γαλακτομπούρεκο σύμφωνα με την παραδοσιακή συνταγή που παραθέτει η Clio Muse για τον πίνακα του Γύζη «Το καρναβάλι στην Ελλάδα», από την ξενάγηση «Το πρώτο παλάτι του Οθωνα» στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών.

Η Clio Muse βαφτίστηκε από τη μούσα «Κλειώ», το όνομα της οποίας προέρχεται από τις λέξεις κλεις (κλειδί) και κλέος (υστεροφημία). Βλέπετε, οι Αρχαίοι πίστευαν ότι το κλειδί για να ξεκλειδώσεις το μέλλον και να κάνεις σπουδαία πράγματα, είναι να ερευνήσεις το παρελθόν και τα γεγονότα που «άφησαν ιστορία».

Μάθετε περισσότερα για την εφαρμογή εδώ.

Κατεβάστε την δωρεάν εφαρμογή για android και ios εδώ.

Ομάδα Clio Muse

Πηγή (Metropolispress)

tags: blogging / net culture